Temat bliskości i troski w związku jest z pozoru oczywisty – każdy z nas chce się czuć kochany i zaopiekowany. Można wręcz powiedzieć, że jest to potrzeba uniwersalna dla wszystkich ludzi. Jest to tak oczywiste, że nawet nie zastanawiamy się ile bliskości jest w sam raz a kiedy jest jej za dużo? Czy twój partner w taki sam sposób rozumie to pojęcie? Potrzebujecie jej tyle samo? Czy ilość bliskości i troski, której potrzebujemy jest stała? A może zmienia się na przestrzeni czasu? Od czego to zależy?


„Kocham go, jest wspaniałym mężem i ojcem. Jesteśmy bardzo blisko, mam poczucie, że się o mnie troszczy i się mną opiekuje. Zawsze mogę na niego liczyć. Od roku się nie kochaliśmy” 


Jakie są konsekwencje otrzymywania zbyt dużej ilości bliskości i co się dzieje, kiedy mamy poczucie, że jest jej za mało?

Jeśli miałaś/miałeś okazję pracować już z moim workbookiem (jeśli nie – zachęcam Cię do jego pobrania i wypełnienia) i temat bliskości i troski jest Ci aktualnie najbliższy zacznij od zastanowienia się nad tym, jakie znaczenie przypisujesz bliskości i skąd się to bierze?

Pomóc Ci w tym mogą poniższe pytania:

W jakim modelu rodziny się wychowałaś/wychowałeś? Czy wychowywano Cię w modelu, w którym ludzie byli najważniejsi i wiedziałaś/wiedziałeś, że możecie na sobie polegać? A może w modelu, w którym mówiono Ci, że musisz nauczyć się sama/sam sobie radzić, bo życie jest ciężkie i nikt nie przybędzie Ci na ratunek? Czy pochodzisz z rodziny, w której miałaś/miałeś zbyt mało bliskości, troski i uwagi czy może zbyt dużo? Jak to, z jakiej rodziny pochodzisz wpływa na Twoje aktualne potrzeby?

Filiżanka obok maszyny do pisania

fot. Karolina Grabowska

Pamiętaj, że ten model, który wynosimy z domu przenosimy nieświadomie do każdej następnej relacji.

Kolejne pytania jakie możesz sobie zadać to czym bliskość tak naprawdę dla Ciebie jest? Jakim konkretnym zachowaniem? Doprecyzowanie tego jest szczególnie ważne, jeśli czujesz, że w Twoim związku bliskość kuleje i chcesz to zmienić. Jakie działania może podjąć Twój partner/Twoja partnerka? Co robić więcej? Czego robić mniej? Co mówić częściej? Jeśli masz problem żeby nazwać konkretne działania, pomyśl przed jakim wyzwaniem stawiasz swojego partnera?


Warto też się zastanowić czego Ty sama/sam możesz robić więcej dla siebie? Bliskość w związku to również bliski kontakt z samą sobą/z samym sobą.


Zachęcam Cię, żebyście razem z partnerem zamiast kolejnej wymiany zdań o obowiązkach czy zakupach opowiedzieli sobie wzajemnie o tym jak wyglądał temat bliskości w waszych domach rodzinnych. Jeśli nie wiesz jak zacząć możesz powiedzieć:

„Zastanawiałam się ostatnio nad tym jak wyglądały relacje moich rodziców i zauważyłam, że robię/mówię….A chciałabym żeby było między nami…. Co o tym myślisz?”

Daj znać w komentarzu jakie masz przemyślenia? Dowiedziałaś/dowiedziałeś się o sobie czegoś nowego? Jestem bardzo ciekawa!


Artykuł jest częścią cyklu „Porozmawiajmy o…” będącego uzupełnieniem workbooka „6 kroków do bliższego związku”. Jeśli chcesz go bezpłatnie pobrać możesz to zrobić tutaj.

Inne artykuły z cyklu: